tisdag 24 september 2013

Världens bästa Kladdkakor!

Författare: Emma Hamberg och Anette Rosvall (aka Husmorsorna)
Titel: Världens bästa Kladdkakor!
Sidor: 96
Utgivning: 2013
Förlag: Semic

Finns det något godare än kladdkakor? Svar: Nej! Därför blev jag väldigt exalterad när jag fick ett recensionsexemplar av Husmorsornas Världens bästa Kladdkakor! från Semic. Jag satte mig och bläddrade igenom dess sidor och jag blev kär direkt. Dess 96 sidor är fyllda med smarriga bilder och humoristiska texter som tillsammans bildar en stilren men samtidigt lekfull design.

Fotona på alla bakverk är färgstarka och inbjudande. Det är nästan så att man vill riva av en bit av sidan och stoppa i sig.

Det som gör att de här boken sticker ut ur mängden av receptböcker är sättet recepten är skrivna på. Det är inte bara det gamla vanliga "1. Sätt på ugnen på blabla grader. 2. Vispa ägg och socker pösigt." utan det är snarare "Nu ska vi vispa äggen och sockret så att det blir pösigt. Är inte pösigt helt underbart? Smaka på ordet. Pööösigt ... mmmm. Vänta, glöm inte sätta på ungen!" Det är inte sååå ofta man skrattar när man läser recept men med den här boken så gör man det. Trots detta är recepten fortfarande tydliga och lätta att följa.


Innan varje recept finns dessutom ett stycke text som berättar någon speciellt om just det receptet. Det kan till exempel vara vart det kommer ifrån, var Husmorsorna tog inspiration ifrån när de tog fram recepten, tips och lite annat som kan vara bra att tänka på när man bakar just den kakan. En liten favorit jag har är på Kidsens supersnabba kladdbonanza där de tipsar om att man kan garnera med lite olika saker bland annat nutella eller frukt, dock har de varit snälla när de skrev boken och varnar alla att frukt faktiskt innehåller vitaminer! :O

Andra saker som denna bok har som inte andra receptböcker har (så vitt jag vet) är historian bakom kladdkakan, Husmorsornas liv som kladdkaka, ett test för att se vilken kladdkaka man är och skönhetstips - hur man håller sig vacker med kladdkakan!

I tre små kapitel får man följa kladdkakans utveckling från starten på Stockholms slott 1550, via Amerika, för att sedan komma tillbaka till Sverige omkring 1938. Kladdkakan blev dock aldrig stor här i Sverige förrän på 70-talet. Precis som all annan text i boken finns mycket humor inblandat vilket gör den intressanta läsningen lättsam (speciellt medan man mumsar i sig kladdkaka!)


Jag gjorde testet för att se vilken kladdkaka jag är, men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka kategorierna. Man får en situation och sedan ska man bestämma om man hade gjort som A, B eller C. De olika bokstäverna är värda olika många poäng. Man lägger ihop de poäng man tjänade ihop och kollar sedan i vilken kategori man hamnar i; Några få poäng, Lite så där lagom många poäng eller Massor av poäng. Vet inte riktigt var gränserna kan tänkas gå, men jag tror jag slutade på prettokladdis.

Skönhetstipsen har jag ännu inte provat men de låter väldigt användbara. Min favorit är fräknarna!



Världens bästa Kladdkakor! innehåller 29 recept på kladdkakor i alla möjliga smaker. Här finns verkligen något för alla. Är du sugen på vit choklad på din kladdkaka? Hallon, passionsfrukt eller kanske bacon? Inga problem!

De tre recept jag har provat än så länge är Magiska mintkakan, Superkladdis och Kidsens supersnabba kladdbonanza. Alla tre kommer jag antagligen göra igen i framtiden, men favoriten än så länge är mintkakan. Det var en helt otrolig mintsmak från alla After-Eight-plattor som skulle läggas in bland smeten. För att förstärka mintkänslan skrev de att man skulle färga grädden grön med karamellfärg, vilket jag då självklart gjorde! En rolig detalj!

Till höger ser ni hur Superkladdis ska se ut enligt boken. Till vänster ser ni hur min blev. Inte så lik, nä... Oh well, god var den i alla fall! :)


Kidsens supersnabba kladdbonanza är en mikrovariant av kladdkakan. Man fyller en kopp och kör in den i mikron någon minut och sedan kan man sitta och mumsa i sig en härlig, lagom stor portion kladdkaka. Det var dock ganska svårt att veta hur länge kopparna skulle stå inne. Min kladdkaka sprängdes och min brors blev inte riktigt klar och var fortfarande smetig. Men jag antar att efter lite övning så lär man sig.


Det enda negativa jag har kunnat komma på är att boken möjligtvis är för fin för att man ska våga ha den nära när man bakar av rädslan för att smutsa ner/spilla något på den. När jag har bakat är diskbänken ofta full med kakao, vetemjöl mm, och det vill man ju inte ha i sin fina kladdkaksbok! Dock misslyckades jag trots allt och spillde ägg på en sida... :(

Såg förresten att Husmorsorna skulle komma till Bokmässan (WOHO!) dock bara på fredagen (meeeen...)



För att sammanfatta mina tankar:

10 dl kakao
10 dl humor
10 dl fina bilder

Blanda allt till en bok. Tryck boken. Njut av boken. Den kommer finnas där när du behöver den. Alltid.

2 kommentarer:

  1. Åh jag älskar kladdkaka. Denna bok får jag nog beställa till mig själv i present :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bok! Älskar att baka kladdkakor, oftast är de lätta och de finns så många olika varianter! :)

    SvaraRadera